Zaloguj się
Kalendarz zawodów
1
2
3
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
21
22
23
24
25
28
29
30
31
październik 2024
Najbliższe zawody
22.11.2024, godz. 16:15
Lillehammer HS-140
PŚ mix

Niedawno PZN ogłosił program rozwoju skoków narciarskich w Polsce (pisaliśmy o tym 31 marca). Koncentruje się on na pracy z dziećmi i młodzieżą, obejmuje więc także budowę lub remont dość licznych skoczni treningowych. Uważam jednak, że pod wieloma względami program dotyczący skoczni jest niedopracowany, dlatego pozwalam sobie zaprezentować tu moją wizję tego, jak można ten pomysł udoskonalić.

Do modernizacji lub odbudowy przewidzianych jest 36 skoczni. Oto ich lista w kolejności alfabetycznej (skróty: b - budowa, m - modernizacja):
Andrychów: K-30 (b)
Bystra Śląska: K-20, K-40 (m)
Chochołów: K-25 (b)
Czarny Dunajec: K-40 (b)
Duszniki Zdrój: K-20 (b), K-50 (m)
Gilowice: K-25 (b)
Goleszów: K-50 (m)
Gołdap: K-25 (b)
Istebna: K-30 (b)
Iwonicz Zdrój: K-20, K-60 (m)
Jabłonka: K-30 (b)
Kamienica: K-40 (m)
Karpacz: K-20, K-40 (b)
Komańcza: K-30 (b)
Krynica: K-30 (b)
Lubawka: K-40 (b), K-90 (m)
Nowy Targ: K-30 (b)
Rajcza: K-30 (b)
Szczawnica: K-20 (b), K-40 (m)
Szklarska Poręba: K-20 (b)
Ustrzyki Dolne: K-20, K-40 (b)
Węgierska Górka: K-40 (b)
Wisła-Centrum: K-40 (m)
Wisła-Łabajów: K-35, K-65 (m)
Zagórz: K-40 (m), K-80 (b)
Zawoja: K-30 (b)
Zwardoń: K-40 (b)

Zwraca uwagę bardzo duża liczba skoczni rzędu K-20, K-30, K-40 przy jednoczesnym zupełnym pominięciu przedziału skoczni najmniejszych. Tych zaś naprawdę w Polsce brakuje! Prawdopodobnie najmniejszą skocznią w Polsce jest K-10 w Zagórzu. Istnienie K-9 w Goleszowie nie potwierdziło się (mówiąc prościej - koleżanka, która tam była, nie zaobserwowała nic mniejszego niż K-15). Można odnieść wrażenie, że w Polsce nie dba się o budowę malutkich skoczni - jeszcze półtora roku temu w Zakopanem trzeba było oddawać pierwszy skok na... K-35 lub rezygnować z marzeń o byciu skoczkiem. Na szczęście brak małych skoczni można rzeczywiście szybko uzupełnić - powszechne jest dobudowywanie do skoczni rzędu K-20 drugiego rozbiegu. Mniejszą skocznię buduje się tanio - jeżeli na stoku swobodnie mieści się większa, K-10 nie potrzebuje żadnej wieży, może mieć niewielkie nachylenie rozbiegu... Klasycznym przykładem takiej pary skoczni są K-10 i K-20 w Breitnau kolo Hinterzarten.

W wielu miejscach projekt robi wrażenie, że niewiele zastanawiano się nad tym, jakie skocznie leżą już w pobliżu danej miejscowości. Powinno się to rozplanowywać w następujący sposób: jeżeli decydujemy się na budowę nowych skoczni blisko istniejącego ośrodka, powinny to być skocznie małe, by dzieci mogły tam zaczynać skakanie, a później dojeżdżać na treningi na większych skoczniach. Tymczasem nowe skocznie na Podhalu mają być obiektami bliższymi rozmiaru skoczni średnich (K-30, K-40), które i tak nie nadają się na pierwszy skok. To samo można zarzucić projektowi K-30 w Istebnej. Jest to miejscowość sąsiadująca z Wisłą, cenna ze względu na wysokie położenie - gdy w Wiśle brakuje śniegu, trenerzy budują niekiedy tymczasowe skocznie na stoku w Istebnej i jeżdżą tam na trening z dziećmi. Jeżeli K-30 ma być taką skocznią "awaryjną", w porządku. Ale przydałoby się dać dzieciom z Istebnej okazję rozpoczynania przygody ze skokami na miejscu.

Niekiedy można wręcz odnieść wrażenie, że twórcy projektu nie wiedzą, jakie skocznie stoją już w danej miejscowości. K-20 i K-40 w Karpaczu? Przecież Karpacz posiada już skocznię K-35! Wprawdzie ostatniej zimy nie robiła wrażenia intensywnie używanej, ale dwa lata temu przeszła remont i nadaje się do skoków. Można ją powiększyć, zaś zamiast budować nową K-40, należałoby raczej dobudować coś pomiędzy K-40 i K-85. Na razie ten etap skoczkowie z Karpacza muszą przechodzić w Harrachovie. Analogicznie istniejące i znajdujące się w dobrym stanie K-20 w Iwoniczu Zdroju i K-40 w Zagórzu (ściślej mówiąc - na nowej skoczni w Zagórzu zepsuto rozbieg i faktycznie należy to poprawić przed planowanym wyłożeniem skoczni igelitem). Komletnym nieporozumieniem jest zaś istnienie w Wiśle prawie identycznych skoczni K-35 i K-40. Przecież i tak trenuje na nich ten sam klub! Lepszym pomysłem byłoby zmniejszenie mniejszej skoczni do K-30 - powiększanie nie ma sensu, bo w pobliskim Goleszowie ma stanąć K-50. Skocznie pośrednie między K-40 i K-60 są potrzebne - podobno to przejście jest najtrudniejszym etapem w karierze młodego skoczka, bo na K-60 zaczyna się latanie.

W tym momencie szczególnie ważne jest budowanie nowych skoczni w sposób planowy - zaczynają się krystalizować nowe regiony narciarskie. Jeden z nich to Bieszczady i Podkarpacie (Zagórz, Iwonicz Zdrój, Ustrzyki Dolne - dojść ma do tego jeszcze niezależny klub w Zatwarnicy, jako pierwszy w Polsce zajmujący się poważnie skokami kobiet), kolejny - Karkonosze (oprócz Karpacza i Lubawki odbudowane mają zostać skocznie w Szklarskiej Porębie i Dusznikach Zdroju). Skoro w wielu częściach Polski ciągle jakiekolwiek skocznie są oddalone, przydałoby się, by każdy region posiadał "komplet" skoczni od najmniejszych do skoczni normalnej. Dlatego należy zadbać o skocznie "pośrednie". Tymczasem w projekcie widać mnóstwo skoczni niedużych, zero malutkich i niewiele średnich (nominalnie skocznie średnie to przedział od K-45 do K-74). Na razie wg nowego projektu na Podkarpaciu będzie brakować skoczni rzędu K-50, w Karkonoszach nie znajdzie się nic pomiędzy K-50 i K-85...

Odrębna kwestia to igelit, o którym w projekcie nic się nie mówi. Być może jest on przewidziany, tylko zapomniano o tym napisać... Przypominam, że Polska ma prawdopodobnie 13 czynnych skoczni igelitowych. Dla porównania, w Niemczech jest ich ponad 200...
Typuj wyniki i wygrywaj nagrody!
« kwiecień 2005 - wszystkie artykuły
Komentarze
FANN
Nie wie ktoś czy będą budować skocznie koło myślenic? Napiszcie.
(06.12.2014, 10:38)
Jonny
wie ktoś coś na temat skoczni w Sułkowicach?okolice Andrychowa
(15.02.2007, 11:42)
RAFF
Czesc Wiecie moze czy bedą budowac socznie gdzies koło Przemyśla ??
(26.02.2006, 09:48)
spiderman
A co z ich rekordami? Czy wiesz coś o ich rekordach? Napisz.
(25.04.2005, 14:00)
Andy
@spiderman
W Iwoniczu znajdują się tam trzy skocznie narciarskie, które przez długie lata stały odłogiem. Niegdyś były one własnością klubu Górnik Iwonicz, a gościły tak wybitne postacie jak Bronisław Czech czy Stanisław Marusarz. Po wielu latach, w 2003 roku uruchomiono jedną z trzech iwonickich skoczni - tak zwaną średnią, o punkcie konstrukcyjnym zlokalizowanym mniej więcej na 35 metrze.
(24.04.2005, 23:47)
spiderman
A co ze skoczniami w Iwoniczu Zdrój? Jaki tam są skoczni ile wynoszą ich rekordy?
(23.04.2005, 14:14)
Adi.P.
W Bystrej nie ma juz zadnej skoczni, rozleciały sie , i zostały rozjechane motorami. Chłopaki z tego klubu skaczą w Szczyrku Biłej.
(23.04.2005, 14:10)
Wajcha
eLO! czy ktos zna adres strony lub jakis kontakt z klubem USTRONIANKA w Wisle ??
(23.04.2005, 13:30)
spiderman
@Andy

dzięki za informacje o tej skoczni! Czy jesteś pewien, że to skocznia K-35 ?

A czy znasz rekordy i rekordzistów skoczni w Bystrze Śląskiej? Są tam według moich informacji skocznie K-34, K-24 i K-10. Czy to są dobre informacje? Proszę podaj rekordy, rekordzistów i pełne daty, jeśli je oczywiście znasz.

Pozdrowionka!
(21.04.2005, 18:28)
Andy
@Spierrman
W podzakopiańskim Chochołowie, rodzinnej miejscowości Roberta Mateji znajduje się zupełnie zdewastowana skocznia K-35. Obiekt obiekt jest w katastrofalnym stanie, można powiedzieć że to skocznia-widmo. Zdaje się że mam chyba jakąs fotkę tej skoczni, więc moge Ci przesłać. Rekordzisty nie znam i sadzę, że bedzie to trudne do ustalenia.
(21.04.2005, 18:08)
spiderman
@Adi.P.

Czy masz może informacje na temat skoczni w Chochołowie? Jaki ona ma punkt konstrukcyjny i rekord. Jeśli wiesz to prosze napisz.
(21.04.2005, 15:29)
spiderman
@Adi.P.

A czy wiesz może jaki był rekord rekord tej skoczni w Dusznikach Zdroju K-70 ? Napisz jak wiesz.
(21.04.2005, 15:09)
_An_
@Adi P.
Zgadza się, centrum Jamorozowa Polana, gdzie znajduje się też trasa biathlonowa. Byłam tam
(21.04.2005, 08:41)
Jarek W
i w Kielcach jest skocznia chyba k-70
(21.04.2005, 02:22)
Adi.P.
Co sie tyczy skoczni w Lidzbarku , to jest to K-35 , natomiast w Dusznikach na Jamrozowej polanie faktycznie jest skocznia chyba K-70 , która została wybudowana na Olimpiade młodzieży, ale konstruktor za bardzo przesunął bule do przodu , i nikt jej nie przeleciał. To jest skocznia o konstrukcji metalowej. Zresztą w całkiem dobrym stanie, trzeba by tylko nieco bule podebrac spychaczem i skakać mozna.
(20.04.2005, 20:32)
Andy
@Spiderman
Co ciekawe w Dusznikach znajduje się całkiem duża skocznia K-70, o czym nikt nie wspomina. Jest to oczywiście obiekt obecnie nieczynny, przede wszystkim dla tego, że nastapiły błędy w jego konstrukcji i należałoby gruntownie przebudować mu zeskok. Skoczkowie zbyt szybko opadali na bulę.
(20.04.2005, 20:18)
śledzik
co do skoczni białostockich, w Ogrodniczkach była ok k-30, była też w centrum Białegostoku K-40. Wieża do tej pory straszy na bazarze, zeskok był wkopany, jak budowano boisko został zasypany
(20.04.2005, 20:13)
spiderman
@Adi.P.

A jaki miała punkt konstrukcujny ta skocznia w Lidzbarku Warmińskim ?
(20.04.2005, 15:30)
spiderman
@Andy

A wiesz może coś o skoczniach w Dusznikach Zdroju? Napisz jeśli wiesz :-)
(20.04.2005, 15:29)
Adi.P.
Rekord skoczni w Lidzbarku Warmińskim nalezy do Tonia Tajnera i wynosi 35 m. Ustanowił go bodajze w 1996 roku.! A w Bystrej nie ma juz zadnych skoczni , bo sie rozleciały. Natomias sa jeszcze skocznie igelitowe w Goleszowie k-25 i k-35
(20.04.2005, 15:10)
śledzik
W Ogrodniczkach (<10km na północ od Białegostoku) tez była ok lat 70tych niewielka naturalna skocznia narciarska
(20.04.2005, 14:53)
Emu
@ spiderman - owszem zrobiłam, ale tylko trzy, nie będę na nie przecież robić osobnej galerii... Ewentualnie można dodać do starszej, ale kto to znajdzie?
Poniekąd na terenie skoczni nie wolno robić zdjęć, skoczniowi się potrafią bardzo o to czepiać. No i czy to nie jest PRL?! Najbardziej socjalistyczne miejsce w Warszawie...
(20.04.2005, 13:52)
Jasiek
@Andy
Wszedlem na strone http://serwisy.gazeta.pl/turys tyka/1,50368,1923525.html i zauwazylem, ze tam sa dwa zdania o skoczni na Krzyzowej Gorze w Lidzbarku Warminskim...
(20.04.2005, 13:44)
spdierman
@Emu

A zrobiłaś jakieś zdjęcia? Jeśli tak to przydałyby się w galerii zdjęć!
(20.04.2005, 12:53)
Emu
Ten igelit w Łabajowie podobno już jest, tylko go nie położyli. :P Może nie potrafią. :P A może są jak pies ogrodnika i wzięli igelit po to, żeby nikt inny nie mógł. ;)
Co do skoczni w każdym województwie - "tak, ale". Powtarzam po raz setny, że nie ma sensu budowa samych małych skoczni, bo to oznaczałoby roczną karierę skoczka. Najlepiej byłoby rozplanować skocznie w Polsce tak, żeby zewsząd było nie dalej niż 100-150 km do najbliższej skoczni co najmniej rzędu K-70. Gwoli ścisłości póki co z Wawy jest ok. 300, z Gdańska pewnie koło 600...
Jeśli zaś chodzi o skocznię warszawską, to wczoraj stało się coś, w co nadal nie mogę uwierzyć, to znaczy weszłam na nią. Po raz pierwszy trafiłam otwarte drzwiczki (jacyś ludzie mieli pozwolenie na wejście - jakby co, mi przez 4 lata nawet nie raczono podać kontaktu do "Pana Dyrektora"), nareszcie zdobyłam tę skocznię!!
(20.04.2005, 12:27)
Andy
@spiderman
Na pewno nie jest to skocznia K-20! Według moich źródeł jest to obiekt K-30, ale spotyka się również informacje, że punkt K wynosi 40 metrów. Badź tu mądry i pisz wiersze:) >http://serwisy.gazeta.pl/t urystyka/1,50368,1923525.html
(20.04.2005, 00:02)
spiderman
@Andy

Więc bardzo Cię proszę, gdybyś mógł to zdobądź dla mnie tę informację na temat daty rekordu skoczni w Warszawie.

A znasz może rekord skoczni w Lidzbarku Warmińskim? I czy jest to na pewno skocznia K-30 a nie K-20 ??
(19.04.2005, 22:33)
Maniek
Tak,Tak dobrze by był zeby byly na Slasku male skocznie K20 Lub cos takiego ! !!!
(19.04.2005, 22:18)
Robert
nO wlasnie dobrze by bylo zeby w kazdym wojewodztwie Polski byla skocznia mala do treningow ! A NAJLEPIEJ JAK BEDZIE NA SLASKU!!
(19.04.2005, 22:17)
Andy
@spiderman
Myslę, że jestem w stanie uzyskać tę informację, a wtedy na pewno się odezwę.
I jeszcze mały suplemenick do tego co napisałem wcześniej:
W latach 50-tych na Górze Świętego Marcina w Tarnowie powstał 30-metrowy obiekt do skakania na nartach. W dniu otwarcia skoczni padł jej rekord ustanowiony przez skoczka z Zakopanego, wynoszący 26 metrów. Mimo, że niegdyś regularnie odbywały się tu zawody to wyniku tego nie udało się nikomu poprawić. Następnie przez szereg lat skocznia leżała odłogiem i zaczęła stopniowo popadać w ruinę. Ostatecznie rozebrana została w latach 80-tych. Także i tutaj pojawiły się propozycje odbudowy skoczni, za słowami nie idą jednak czyny i póki co nie zanosi się, by w Tarnowie ponownie powstać miała skocznia.
(19.04.2005, 22:09)
spiderman
@Andy

A wiesz w którym roku został oddany ten najdłuższy skok na skoczni w Warszawie na odległość 48 metrów? Może znasz pełną datę? Jeśli tak to proszę napisz.
(19.04.2005, 21:52)
Andy
@spiderman
Lista jest w zasadzie pełna. Wiem jednak skąd inąd, że być może już niedługo Skocznie w Wiśle Łabajowie otrzymają stary igielit ze Średniej Krowii. Takie przynajmniej były założenia jeszcze nie dawno.
Co do skoczni w W-wie, to wiesz kwestia rekordu zawsze jest relatywna. Skok Dudy był najdłuższym w historii Skarpy, ale nie wiem czy został oddany w oficjalnych zawodach, postaram sie jeszcze to zweryfikować.
W kadym razie dzięki za miłe słowa, jesli nadarzy się taka okazja postaram się napisac jeszcze nie raz coś ciekawego.
(19.04.2005, 21:47)
Emu
@ spiderman - właściwie uwzględniałam tylko czynne... Skocznie w Bystrej Śląskiej chyba obecnie czynne nie są.
(19.04.2005, 21:32)
spiderman
No więc spróbuję wymienić skocznie polskie, które posiadają igielit. Liczę również na waszą pomoc :-)

1. Zakopane K-120
2. Zakopane K-85
3. Zakopane K-65
4. Zakopane K-35
5. Zakopane K-15
6. Szczyrk K-50
7. Szczyrk K-33
8. Szczyrk (Beskidek) K-16
9. Wisła-Centrum K-40
10.Wisła-Centrum K-23
11.Wisła-Centrum K-17
12.Bystra Śląska K-34
13.Bystra Śląska K-24
14.Bystra Śląska K-10
15.Goleszów K-17

Według moich informacji to tyle, jest ich 15. Jeśli uważacie, że jest ich więcej, bądź mniej to piszcie!
(19.04.2005, 20:52)
spiderman
@Andy

Twój opis skoczni jest naprawdę świetny! Ale czy wszystkie zawarte w nim informacje są prawdziwe i pochodzą z wiarygodnych źródeł? Myślałem, że rekord warszawskiej skoczni należy do Łaciaka i wynosi 40,5m.

P.S. Jak byś miał chęć to napisz więcej takich opisów polskich skoczni, bo naprawdę świetnie się to czyta!
(19.04.2005, 20:44)
iiiiiiiiiii
wszystkie wiadomosci podaja grubo po fakcie....po za tym skoro juz chca prowadzis taki serwis powinni sie bardziej starac i podawac wiecej ISTOTNYCH informacji!!!szczegolnie o naszych zawodnikach...wiecej wywiadow zdjec itp.....itd.....
(19.04.2005, 16:01)
niki
@iiiiii
co masz na mysli?
(19.04.2005, 15:54)
iiiiii
szanowna redakcja jak zwykle nie doinformowana....
(19.04.2005, 14:31)
nana
przepraszam ze nie na temat ale mam pytanie do redakcji..podobno dzis trener naszej reprezentacji ma siw spotkac z PZN maj byc ustalone sklady kadr o ktorej zaplanowano to spotkanie
(19.04.2005, 12:52)
tepesz
k 15 to ja se moge zrobic na moim dachu...a ladowac bede na trawie
(18.04.2005, 22:47)
Wajcha
eLO! Czemu niezrobicie Malutkiej skoczni k-15 na Śląsku?
(18.04.2005, 21:30)
Emu
@ pietras - skądże! Jedno i drugie się wzajemnie nie wyklucza. W tym momencie byłoby oburzające rezygnować z Malinki... Jakby co, uważam, że małe skocznie owszem są ważniejsze, ale nowa Malinka ma być cudna, poza tym Wisła naprawdę już nie potrzebuje małych skoczni. No może jakiejś K-10.
@ Ania - oczywiście nic nowego... A już się zdawało tak pewne... Ale Temu, Kto Mi To Mówił, a kto za moimi plecami uważa mnie za pieniaczkę i oszołomkę, bo się upominam o skoki kobiet, nie ufam zbytnio.
@ Walther - jestem wzruszona Twą pamięcią o skokach kobiet i o biednych Węgrach, pariasach świata skoków...
(18.04.2005, 20:05)
Walther
Znam taką skocznię, przy jakimś boisku, gdzie organizują mistrzostwa amatorów. Nie mogę sobie miejscowości przypomnieć.... Ale w Polsce i musi to być bardzo fajna skocznia ;) A na liście brakuje mi tylko

Łódź K 15 Skoczenieczka im. Janosa Szilagiego :P (m), K 40 Łódeczka(b), K 80 Łódka im. Jana Pawła II (b) :D
Konstantynów Łódzki K 120 (b) :P
no i żeby nie było Warszawa K 40 (m), K 20 (b), K 80 (b) :P

I żeby nam latały daleko na tych skoczniach dziewuszki i chłopaszki :D i na tych większych za granicą później... albo i nie za granicą ;)

(18.04.2005, 19:09)
Luk
Niech zbudują skocznię k 120 w Gliwicach pod osiedlem Sikornik :)))
(18.04.2005, 17:55)
samarama
@Andy
Fajnie, że ktoś napisał o skoczniach, które znjaduja się poza południem Ploski :) Niestety większość z nich jest dawno zapomniana i nie nadaje się do niczego. Np. skocznia w Sopocie niczym nie przypomina...skoczni...Jeśli się nie wie że kiedys tak znajdowała się jedna z nich, to raczej nikomu nie przyjdzie do głowy, że kilka desek kiedyś stanowiło obiekt sportowy...
(18.04.2005, 16:54)
Andy
Boje się, że tak jak w przypadku Malinki będzie to z dużej chmury mały deszcz i z wielkich, szumnych zapowiedzi jak zwykle nie wyniknie nic konkretnego.

Warto wiedzieć, że w naszym kraju znajduje się sporo skoczni zlokalizowanych w bardzo "egzotycznych" miejscach, znajdujących się z dala od terenów górzystych. Chciałbym tu przedstawić niektóre z tych obiektów.

Aż trzy skocznie narciarskie posiadało swego czasu Trójmiasto. Dwie z nich znajdowały się w Gdańsku. Pozostałości po skoczni w Oliwie znajdują się w Dolinie Radości obok Młyńskiej Drogi. Długość najazdu na tym obiekcie wynosiła 10 metrów. W okresie międzywojennym na skoczni zginął niemiecki skoczek narciarski, jego nagrobek znajduje się naprzeciw zeskoku. Inna Gdańska skocznia znajdowała się we Wrzeszczu, a swój obiekt zlokalizowany na Łysej Górze miał również Sopot. Jako ciekawostkę można podać fakt, że istniały niedawno plany, by na Długim Targu w Gdańsku nieopodal słynnego Neptuna postawić niewielką skocznie igielitową. Była to inicjatywa gdańskiej Grupy Lotos, która jest sponsorem reprezentacji polskich skoczków i czyniła starania, by sprowadzić nad morze Adama Małysza. Skoczek z Wisły miał na tym miniobiekcie oddać kilka skoków. Do tego jednak nie doszło i na razie nic nie wskazuje na to, by Małysz zawitał do grodu na Motławą.

Skocznia w Lublinie o nazwie Wieniawa powstała w 1955 roku, cztery lata po powstaniu Okręgowego Związku Narciarskiego. Długość rozbiegu wynosiła 14 metrów. Inauguracyjne zawody, w których udział wzięło 17 skoczków rozegrano w styczniu 1955 roku. Padł podczas nich rekord skoczni - 19,5 metra autorstwa Wojciecha Papieża. Zawody na Wieniawie rozgrywano do 1963 roku, a sekcje skoków posiadały cztery kluby AZS, Gwardia, Lublinianka i KS Staszic Lublin. W latach 60-tych skocznia została rozebrana z rozkazu Ministerstwa Obrony Narodowej.

W 1996 roku wybudowano nieużywaną już dziś skocznię narciarską w Lidzbarku Warmińskim. Obiekt znajduje się na Krzyżowej Górze, jego punkt konstrukcyjny zlokalizowany był na 30 metrze. W dniu dzisiejszym można jeszcze obejrzeć pozostałości po niej, niestety korzystanie jest zabronione ze względów bezpieczeństwa.

Skocznia narciarska Skarpa w Warszawie powstała w 1953 roku. Miała być potwierdzeniem możliwości gospodarki socjalistycznej, w końcu w bratniej Moskwie, na Leninowych Wzgórzach, także znajdowała się skocznia. Nie był to jednak pierwszy obiekt tego typu w stolicy, gdyż już wcześniej istniała skocznia na Agrykoli. Niegdyś pokryta igielitem Skarpa rokrocznie gościła krajową czołówkę, gdyż była stałym miejscem przygotowań reprezentacji Polski. Skakali tu między innymi: Wojciech Fortuna, Stanisław Pawlusiak, v-ce Mistrz Świata z Zakopanego z 1962 r., Antoni Łaciak (przez pewien czas do niego należał rekord skoczni) czy ostatni rekordzista skoczni (48 metrów) Janusz Duda, który zaliczył nawet występy w Pucharze Świata. Punkt konstrukcyjny Skarpy wynosił 38 metrów. Skocznię zamknięto w 1989 roku, kiedy z konstrukcji zaczęły odpadać kawałki betonu. Dziś obiekt wygląda makabrycznie: popękany beton, przewrócone latarnie na zeskoku, wybite szyby w wieży sędziowskiej... Niejasna jest przyszłość tego obiektu. Na jego odbudowę nie ma szans, nie ma także środków finansowych na ostateczną rozbiórkę, więc skocznia najprawdopodobniej prędzej czy później po prostu się zawali.

Obiekt o nazwie Grzybek w Czarnkowie (miasto znajdujące się 70 kilometrów na północ od Poznania) to jedyna skocznia narciarska w Wielkopolsce. Znajduje się w parku Staszica. Jej punkt konstrukcyjny zlokalizowany jest na 30 metrze, a rekord wynosi 32 metry. Niestety nie posiadam danych na temat jej rekordzisty. Skocznia jest w tej chwili nieczynna, wykorzystywana jest jedynie podczas wyścigów kolarskich Skoda Grand Prix MTB. Kilka lat temu podczas wybuchu Małyszomanii pojawiły się głosy o renowacji Grzybka, niestety na rozmowach się skończyło.
W Kielcach znajduję się 60-metrowa skocznia o nazwie Pierścienica, jest to w tej chwili obiekt nieczynny.
Pojawia się także coraz więcej miniskoczni narciarskich i to nie tylko w okolicach górskich. Z inicjatywą zorganizowania pierwszych otwartych mistrzostw powiatu wielickiego w skokach narciarskich wystąpił nauczyciel wychowania fizycznego w Szkole Podstawowej w Biskupicach - Stanisław Kowal. - Mistrzostwa odbyły się pod patronatem starosty powiatu myślenickiego Adama Kociołka - mówi wójt gminy Biskupice Zbigniew Fic. - Pod górą Bukowiec została wybudowana naturalna skocznia narciarska o punkcie krytycznym 12 - 15 metrów. Gościem honorowym imprezy był pierwszy polski medalista zimowych igrzysk olimpijskich z Cortina d'Ampezzo w 1956 roku, specjalista od kombinacji norweskiej, Franciszek Groń-Gąsienica, przyjechał ze swoim zięciem, ojcem olimpijczyka Tomka, trenerem kadry narodowej kombinacji norweskiej, Lechem Pochwalą, pracującym na stałe w zakopiańskiej Szkole Mistrzostwa Sportowego. Udział wzięło około 40 młodych skoczków z Wieliczki, Biskupic, Gdowa, Klaja, Niepołomic i innych miejscowości. Do skoków kwalifikacyjnych każdy przystąpił na własnych nartach zjazdowych. W seriach konkursowych młodzi narciarze mogli wystartować na autentycznych "skokówkach", które przywiózł ze sobą trener Pochwala.

(18.04.2005, 16:39)
kynio
W końcu się coś ruszyło bo wcześniej to było biednie u nas z tymi skoczniami
(18.04.2005, 16:17)
pietras
Czy tym samym jest to zatrzymanie pracy nad skocznia w Wisle??
(18.04.2005, 13:50)
Ania
A wiadomo coś nowego w sprawie skoczni warszawskiej? Czy skończyło się na pięknych planach?
(18.04.2005, 11:51)
adaś_m
dzis to sa urodziny rutkowskiego a nie imieniny apoloniusza!!! hehehehe
(18.04.2005, 00:47)
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby komentować:
Kategorie użytkowników
niezarejestrowany
zarejestrowany
redaktor
VIP
Komentarz do planu rozwoju skoków
Komentarz do planu rozwoju skoków

Komentarz do planu rozwoju skoków

Kalendarium
Thomas Morgenstern
Najbliższe zawody - szczegółowy program
21 listopada 2024 (czwartek)
19:30
PŚ Lillehammer
odprawa techniczna K/M
22 listopada 2024 (piątek)
09:30
PŚ Lillehammer
oficjalny trening K
13:45
PŚ Lillehammer
oficjalny trening M
16:15
PŚ Lillehammer
konkurs mix
23 listopada 2024 (sobota)
11:00
PŚ Lillehammer
kwalifikacje K
12:30
PŚ Lillehammer
konkurs ind. K
14:45
PŚ Lillehammer
kwalifikacje M
16:00
PŚ Lillehammer
konkurs ind. M
24 listopada 2024 (niedziela)
11:00
PŚ Lillehammer
kwalifikacje K
12:30
PŚ Lillehammer
konkurs ind. K
14:45
PŚ Lillehammer
kwalifikacje M
16:00
PŚ Lillehammer
konkurs ind. M
Przekaż 1,5% podatku na rehabilitację syna naszego redaktora - Adam Mysiak
Reklama
Typer - typuj wyniki skoków narciarskich
Reklama
krzesła biurowe Warszawa
Sonda
Kto był największym objawieniem lata 2024?
Paweł Wąsek
Alex Insam
Artti Aigro
Valentin Foubert
Tate Frantz
Julijan Smid
Szymon Byrski
Łukasz Łukaszczyk
Niki Humml
inny skoczek
Cookies
Ten portal korzysta z plików cookies w celu umożliwienia pełnego korzystania z funkcjonalności serwisu, dopasowania reklam oraz zbierania anonimowych statystyk.
Obsługę cookies możesz wyłączyć w ustawieniach Twojej przeglądarki internetowej.
Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Administratorem danych osobowych, udostępnionych przez Klienta, jest 10 OFFICE Paweł Stawowczyk. Dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu identyfikacji użytkowników piszących komentarze, w celu obsługi konkursów, w celu wysyłki wiadomości drogą mailową itp. i nie będą w żaden inny sposób archiwizowane, gromadzone lub przetwarzane.
Publikowane materiały mogą zawierać Piksel Facebooka i inne technologie śledzenia, stosowane za pośrednictwem stron internetowych osób trzecich.
ukryj ten komunikat na stałe »
copyright © 2000-2024 10office.pl
Obserwuj Skokinarciarskie.pl na Facebooku Obserwuj Skokinarciarskie.pl na Twitterze RSS na Skokinarciarskie.pl - newsy o skokach narciarskich